vineri, 21 martie 2014

Regimul alimentar in diabetul zaharat

HRANA ESTE CEL MAI BUN MEDICAMENT   (Prof. dr. ed. Hans Hauner)
 "Medicamentul să-ţi fie hrană, şi hrana să-ţi fie medicamentul" - spunea Hippocat, părintele medicinei, acum aproximativ 2500 de ani.

Intentia mea este sa ofer informatii utile, care pot fi folosite ca material de referinta si nu ca un sfat profesional medical. 
 Atentie! Ingrijirea pacientului si investigarea problemelor sale de sanatate se fac numai de catre personal medical calificat!

  Generalitati 

 Diabetul este o boala de metabolism. Sunt 2 forme de diabet: diabetul de tip 1 si diabetul de tip 2. 
In cazul diabetului de tip 1 lipsa insulinei este permanenta si apare in general sub varsta de 40 de ani, chiar din copilarie sau adolescenta.
Diabetul de tip 2, diabetul zaharat, este mult mai raspandit. Apare dupa varsta de 40 de ani, fiind favorizat de alimentatie in exces, supraponderabilitatea, lipsa de miscare fizica.
Organismul mai este capabil sa produca suficienta insulina dar nu mai are capacitatea de a o elibera suficient de repede in sange.
In continuare, ma voi referi in principal la caest tip de diabet.
Sunt 2 dereglari majore:
- al pancreasului (organul in care se formeaza si care elibereaza insulina),
- organele asupra carora actioneaza insulina
Ingrijirea pacientului si investigarea problemelor sale de sanatate se fac numai de catre personal medical calificat.
Cele mai bune rezultate in tratarea diabetului zaharat, le obtin persoanele bine informate in legatura cu boala.
Regimul alimentar in diabetul zaharat este extrem de important, indiferent daca tratamentul include insulina, pastile sau doar dieta.
La persoanele supraponderale, nivelul glicemiei poate ajunge la valori normale daca isi schimba felul de a se alimenta si scad astfel in greutate, dar imediat ce vor renunta la acest mod de a se hrani, nivelul glicemiei va creste din nou.
Diabetul zaharat poate fi foarte bine stapanit .

  Hrana unui diabetic trebuie sa contina mai putine calorii si mai ales mai putine grasimi. Este recomandat sa se consume mai multi hidrati de carbon complecsi ( paine integrala, orez, cartofi sau fructe), mai multe materii de balast care sunt continute in legume, salate etc, repartizate in 4 pana la 6 mese pe zi.
Conform Dr. Sorin Ioacara, varianta pe scurt este urmatoarea:
- fara bauturi racoritoare, doar apa simpla sau apa minerala.
- nimic prajit, doar gratar sau fiert.
- fara banane, struguri sau prune, sunt permise trei fructe de marime medie pe zi (de ex. mere, portocale, kiwi).
- cand simtiti gustul dulce in gura, fugiti de el, inseamna ca alimentul nu e bun.
- nu se adauga zahar la nimic. Se foloseste zaharina, insa doar in lichidul la temperatura la care se poate consuma (daca se pune in lichidul foarte fierbinte poate genera compusi cancerigeni. Se pot folosi in siguranta 5-6 pastile de zaharina pe zi.
Pentru a avea o dieta sanatoasa si potrivita pentru nevoile strict personale pasii pe care trebuie sa ii urmam, pe scurt sunt:
-  Calcularea greutatii ideale
-  Stabilirea necesarului caloric
-  Impartirea pe principii nutritive
-  Alimente permise si alimente interzise
-  Stabilirea cantitatii alimentelor
-  Impartirea pe mese
-  Crearea variantelor de dieta
-  Indicatii aditionale dietei

        Indexul (indicele) glicemic al alimentelor (IG) este un sistem de masurare al carbohidratilor, pe o scara de la 0 la 100, in functie de efectul alimentului ingerat asupra nivelului de zahar din sange. Este un indicator care masoara viteza cu care un anumit tip de carbohidrat ajunge in sange si influenteaza nivelul de zahar.
       Alimentele care au un indice glicemic ridicat sunt usor de digerat si de absorbit in sange, motiv pentru care cauzeaza fluctuatii semnificative asupra nivelului de zahar din sange. Alimentele cu un indice glicemic scazut conduc la cresterea treptata a nivelului de zahar din sange si a nivelului de insulina deoarece sunt greu de digerat si de absorbit in sange.
      S-a dovedit stiintific ca alimentele cu IG scazut imbunatatesc atat nivelul de glucoza, cat si pe cel lipide in cazul persoanelor care sufera de diabet zaharat (tip 1 si tip 2), totodata, acestea sunt eficiente in mentinerea greutatii corporale deoarece controleaza apetitul alimentar si ofera senzatia de satietate.
      Adoptarea unui regim alimentar bazat pe consumul alimentelor cu IG scazut este secretul mentinerii sanatatii organismului, deoarece reduce riscul de aparitie al bolilor cardiovasculare si cresterea in greutate.
" Indicele glicemic" al unui aliment, desemneaza actiunea de crestere a glicemiei datorita hidratilor de carbon.

         Un raspuns glicemic redus inseamna un necesar de insulina mai scazut.
         Un aspect foarte important legat de indexul glicemic  este reprezentat de faptul ca alimentele cu index crescut sunt capabile sa creasca mult glicemia.

Produse recunoscute ca avand un indice glicemic redus sunt:
- Fructele proaspete;
- Legumele proaspete;
- Cerealele integrale;
Specialistii sustin ca o dieta cu alimente cu indice scazut are o serie de avantaje, printre care:
- Controlul adecvat al greutatii;
- Cresterea sensibilitatii organismului la insulina;
- Reducerea riscurilor de aparitie a afectiunilor cardiace;
- Reducerea senzatiei de foame si prelungirea satietatii;
- Cresterea rezistentei fizice;
- Reducerea riscului de aparitie a diabetului zaharat tip 2.
De retinut!
Daca dorim sa avem o dieta fara alimente cu indice glicemic ridicat, insa nu avem la indemana o lista cu astfel de produse, cel mai usor este daca retinem urmatoarea regula:

toate alimentele neprocesate industrial au indice glicemic mai mic.
In cazul diabetului zaharat, folosirea indicelui glicemic si ghidarea dupa informatiile calorice furnizate de acesta poate influenta benefic evolutia bolii de fond.


Dieta in diabetul zaharat

In diabet, elementul terapeutic indispensabil este dieta, alaturi de care pot sau nu sa apara insulina sau tratamentele medicamentoase.
In alcatuirea oricarei diete trebuie sa se tina seama de cateva elemente de baza: cantitatea de calorii ce urmeaza a fi consumata zilnic, procentul si tipul de glucide, proteine, lipide permise, aportul de fibre alimentare si nu in ultimul rand, indicele glicemic al alimentelor.
 Pentru orientarea generala, alimentele se impart an 3 categorii:
Alimentele permise fara restrictii datorita continutului scazut de glucide, sub 10%, sunt: morcovii, telina, sfecla, ceapa uscata, usturoiul, legumele verzi, rosiile, salata, varza, ardeiul, prazul, vinetele, laptele si produsele lactate, carnea si derivatele din carne.
Alimente interzise datorita continutului mare de glucide: zahar, miere, malt, biscuiti, prajituri de cofetarie, smochine, stafide, curmale uscate, dulceata, prune uscate, marmelada, lapte condensat indulcit. Aceste alimente au un continut glucidic variind intre 55% si 100%.
Alimente permise, dar limitat
Paine alba, paine graham, cartofi, orez, paste fainoase, fasole boabe, mazare boabe, fructele proaspete, sucurile din fructe fara zahar – continutul lor glucidic variaza intre 50% si 100%. Orezul, pastele fainoase, fasolea si mazarea se vor cantari fierte, deoarece uscate continutul lor glucidic creste la 75-90%.
 Dupa continutul de glucide alimentele se prezinta astfel:
- alimente cu 5% glucide: varza, conopida, stevia, andivele, ardeii grasi, vinetele, dovleceii, rosiile, castravetii, bamele, fasolea verde, ridichiile, ciupercile, pepenele verde, portocalele, mandarinele, grapefruit-urile, afinele, laptele, branza de vaci;
- alimente cu 10% glucide: morcovii, ceapa, sfecla, telina, mazarea verde, capsunile, ciresele, merele, perele, piersicile, strugurii, nucile, alunele, mamaliga;
- alimente cu 15% glucide: merele ionatane, caisele;
- alimente cu 20% glucide: cartofii, fasolea uscata, bananele, prunele, pastele fainoase.
- Painea contine 50% glucide.
Este important ca dieta stabilita in diabetul zaharat sa fie respectata pe termen lung, iar placerile speciale trebuie sa fie exceptii acceptate în numar redus. O astfel de întelegere a respectarii dietei aduce o cooperare mai buna decât pretentiile rigide chiar si la adulti.
 La pacientii aflati în tratament cu insulina repartitia caloriilor trebuie realizata astfel  încât sa se evite hipoglicemia. 
Un astfel de regim prevede repartizarea meselor astfel:

20% la micul dejun (orele 07 – 08)

30% la pranz (orele 13 – 14)

20% la cina (orele 19 - 20)

si cate 10% - 3 gustari (10:10 – 11; 16:30 – 17; 22 – 22:30)

                             
Important:
Este foarte simplu să-ţi estimezi necesarul de calorii, pentru a te menţine în formă sau a slăbi 0.5 kilograme pe săptămână (daca este necesar). Completează cu datele tale formularul din partea dreapta şi apasă pe butonul Calculează.
 Calculatorul IMC, calculează Indicele de Masă Corporală în dependentă de înălţime şi greutate si te ajută să identifici dacă eşti o persoană subponderală, normală, supraponderală sau obeză.
Pe langa greutatea corporala, este foarte important in ce zone ale corpului sunt repartizate kilogramele in plus.
Acest lucru poate fi stabilit cu ajutorul raportului dintre talie si sold:
  circumferinta taliei     in cm
 circumferinta soldului in cm
Eztrem de expusi la imbolnaviri in special a sistemului cardiovascular sunt barbatii a caror valoare a raportului este peste 1 si femeile cu peste 0,8

Pentru a afla caloriile si indicele glicemic al unui numar apreciabil de alimente, foloseste calculatoarele alaturate. (introduci denumirea alimentului, pentru cautare)

Numarul de calorii, trebuie calculat pentru fiecare masa si total zilnic.
 Este strict necesar sa ai la dispozitie tot timpul un CANTAR DE BUCATARIE